سیم و کابل استاندارد

تولید سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری می باشد ، به این معنا که جهت تولید سیم و کابل استاندارد برای مصرف داخلی ، صادرات و یا واردات می بایستی تمام یا بخشی از استاندارد ملی مربوطه به ترتیبی که در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقرر شده است رعایت گردد .

 

 

 

 

 

تولید کنندگان سیم و کابل بر این اساس موظفند پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت نموده و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف کنندگان ارائه نمایند. معمولا” برای هر فرآورده واجد شرایط که دارای استاندارد مستقل ملی باشد یک پروانه صادر خواهد شد . در صنعت سیم و کابل نیز با توجه به نوع محصول و ولتاژ کاری آن استانداردهای مختلف تدوین گردیده است . به عنوان مثال استاندارد 3569 قسمت اول جهت کابل های قدرت با ولتاژ اسمی 1 کیلوولت و … .

بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد سیم و کابل های استاندارد می بایستی با الزامات استاندارد مرجع مربوطه انطباق داشته باشد . بدون شک تفاوت اصلی سیم و کابل استاندارد موجود در بازار که توسط تولید کنندگان معتبر عرضه می گردد با محصولات تقلبی در عدم انطباق ویژگی های سیم و کابل تقلبی با الزامات استاندارد می باشد

سیم و کابل استاندارد

استاندارد سیم افشان

این گروه از سیم ها بر اساس ولتاژ نامی به دو گروه تقسیم می گردند و بر این اساس از استانداردهای متفاوتی در تولید آنها بهره گرفته می شود :

  • سیم افشان دارای ولتاژ نامی 750/450 ولت :

این نوع سیم ها برای نصب داخل وسایل برقی و نیز حفاظت سیستمهای روشنایی ، درمحیط های خشک ، درون لوله ها و زیر و روی گچ مناسب است .این نوع از سیم های افشان  بر اساس استاندارد بین المللی 60227 IEC 02  یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)02  با سطح مقطع بیش  از 1 میلیمتر مربع تولید می گردند

 

 

  • سیم افشان دارای ولتاژ نامی 500/300 ولت :

این نوع سیم ها برای نصب درون لوله ها و زیر و روی گچ و نیز قرار گیری در لوله های خرطومی مناسب است . به کارگیری این نوع سیم ها برای نصب مستقیم روی سینی کابل ، کانال کابل کشی و مخازن مجاز نیست . این نوع از سیم های افشان  بر اساس استاندارد بین المللی 60227 IEC 06  یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)06   با سطح مقطع 5/0 ، 75/0 و 1 میلیمتر مربع  تولید می گردند .

استاندارد سیم مفتولی

 

سیم های نصب ثابت یا سیم های مفتولی یا سیم خشک جهت استفاده در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده ها ی برق مناسب است . به کارگیری این سیم ها در لوله ها و زیر گچ مجاز است . سیم های با هادی تابیده منظم (گروه 2) را می توان به عنوان اتصالات تابلوهای کنترل ، در ساخت دسته سیم و نیز الکترونیک صنعتی به کار برد .

سیم های مفتولی بر اساس استاندارد بین المللی 60227 IEC 01   یا استاندارد ملی ایران شمارهISIRI(607)01  با ولتاژ نامی 750/450   با سطح مقطع بیش از 1 میلیمتر مربع  و بر اساس استاندارد بین المللی 60227 IEC 05  یا استاندارد ملی ایران شمارهISIRI(607)05  با ولتاژ نامی 500/300  ولت باسطح مقطع 5/0 ، 75/0 و 1 میلیمتر مربع  تولید می گردند.

استاندارد کابل افشان سبک

 

کابل های افشان سبک را می توان به عنوان کابل های ورودی و اتصال در وسایل برقی ، لوازم منزل و ماشین آلاتی که دو شاخه آنها به طور ثابت به کابل نصب است ، به کار برد . کابل افشان سبک بر اساس استاندارد بین المللی  60227 IEC 52  یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)52  با ولتاژ نامی 300/300   ولت تولید   می گردد .

استاندارد کابل مفتولی سبک

 

کابل مفتولی یا کابل خشک یا کابل نصب ثابت سبک برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می توان آن ها را در محیط های خشک ، آبدار و مرطوب و نیز مکان های بسته و باز و همچنین در آجرکاری و بتن به کار برد. به کار بردن این کابل ها در بتن فشرده و یا به طور مستقیم در زیر زمین مجاز نیست . این نوع از کابل ها بر اساس استاندارد بین المللی  60227 IEC 10  یا استاندارد ملی ایران شمارهISIRI(607)10  با ولتاژ نامی 500/300 ولت تولید می گردد .

 

 

 

 

 

استاندارد کابل آنتن

کابل کواکسیال یا کابل آنتن برای انتقال فرکانس صوتی خصوصا” گیرنده ها و فرستنده ها ، کامپیوتر و ارتباطات رادیو و تلویزیونی مناسب می باشد . کابل های کواکسیال بر اساس استاندارد JIS 3501 تولید می گردند .

 

 

 

کابل استاندارد

كابل استاندارد از یک يا تعدادي هادي تشکیل گردیده که  توسط  عايقی پلیمری پوشانده شده و این مجموعه در داخل یک يا چند پوشش ديگر قرار می گیرد .


كابل استاندارد

در کابل استاندارد ولتاژ اسمی ، ولتاژ مرجعی است که سیم یا کابل برای آن طراحی شده و آزمون های الکتریکی سیم و کابل بر اساس آن انجام می گردد .

بر اساس استاندارد DIN VDE 0289 و IEC 183 ، ولتاژ کابل بصورت U₀/U بیان می گردد که مطا بق تعریف :

U₀ مقدار موثر ولتاژ ( r.m.s ) بین هر رشته و زمین ( پوشش فلزی کابل و یا هر پوشش دیگر یا سیم ارت ) می باشد .

U مقدار موثر ولتاژ ( r.m.s ) بین هر دو فاز هادی های یک کابل چند رشته ای و یا سیستمی از کابل های تک رشته می باشد ، برای سیستم سه فاز U= √3U₀ می باشد .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *