سیم و کابل

سیم و کابل

عنوان اصلی محتوا:

 

تاریخچه و نحوه ظهور سیم و کابل در ایران

1-    کلمه کلیدی اصلی سیم و کابل
2-    کلمه کلیدی مرتبط سیم و کابل – سیمند کابل- سیم – کابل – سیم افشان
3-    خلاصه محتوا (50 تا 70 کلمه) سیم و کابل یکی از ابزارهای مهم در هر صنعتی می باشد. این محصولات به دلیل داشتن رسانایی مناسب به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنعت برق محسوب می شود و می توانند در حوزه های مختلف عمل انتقال جریان الکتریسیته را به خوبی انجام دهند. همچنین طراحی این محصولات نیز تنوع بسیاری دارد و باید به آن دقت شود.

 

امروزه سیم و کابل به عنوان یکی از ابزارهای مهم در بیشتر صنایع شناخته می شود، ساخت و تولید وسایل الکترونیک تا استفاده از آنها در نگهداری و محافظت از یک سازه از وظایف کابل ها در گذشته می باشد. این محصولات که از تنوع و کیفیت های مختلفی برخوردار هستند، هرکدام تاریخچه خاصی دارند و بسته به نیازهای کاری نیز انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد. سیم و کابل تفاوت های بسیاری دارند و این تفاوت در مدل های افشان بسیار کمتر می باشد و حتی شناخت کابل و سیم در این دو مدل بسیار سخت است. در این مقاله به بررسی تاریخچه و نحوه شکل گیری اولین نوع سیم و کابل خواهیم پرداخت و با برخی از روش های تولید آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه و نحوه ظهور سیم و کابل در ایران

سیم و کابل

تاریخچه سیم و کابل

نیاز کشتیرانی به ابزارهای مقاوم و محکم باعث شد تا در سال 1830 اولین نوع از کابل ها وارد بازار شود. البته اکثر استفاده در آن زمان بیشتر برای مصارفی به غیر از برق رسانی بود، اما به مرور زمان و با تولید شدن اولین هادی ها، صنعت تولید سیم و کابل نیز جهش ویژه کرد. در گذشته با تولید انواع سیم و کابل که بدون پوشش بودند، مشکلات زیادی همچون برق گرفتگی برای کاربران به وجود می آمد که این مشکل نیز با طراحی و تولید مدل های با روکش به صورت کامل رفع شد.

این نوع محصولات روکش دار نیز از سال 1876 شروع به کار کردند و چند رشته سیم مسی را که به صورت بهم تنیده طراحی شده بودند، در یک روکش از نوع کائوچو و به نام گوتاپرچا قرار می دادند، تا مانع برق گرفتگی شود. این فرایند به گونه ای بود که در ابتدا این ماده عایق را به دور هادی ها پیچیده و سپس در دمای 130 تا 140 درجه سانتی گراد آن را حرارت می دادند. و سپس آن را با مواد روغنی و رزین ها و حتی موم های اشباع نیز شکل می دادند.

اما در سال 1887 دانشمندان توانستند انقلاب ویژه در حوزه سیم و کابل را با تولید اولین عایق های شیمیایی به عنوان باکلیت به وجود آورند که قیمت بسیار ارزان تری نسبت به لاستیک داشت. با گذر زمان و پیشرفت این فناوری به مرور زمان، شبکه های ولتاژ بالا نیز کار خود را آغاز کردند به گونه ای که در سال 1898 اولین کابل های 10 کیلووات که به کابل های سه رشته ای معروف بودند نیز وارد بازار و صنعت سیم و کابل شد.

همچنین در سال 1935 نیز دانشمندی به نام بورل با قرار دادن دو الکترود در داخل روغن و همچنین تغییر دادن کاغذ بین آنها، نشان داد که شرایط طراحی و نوع مواد در رسانایی هادی ها نیز تاثیر زیادی دارد، به همین دلیل شرکت ها و کارخانه های مختلف، از آن روز در تلاش بودند تا با استفاده از موادی چون PVC،EPR روکش های بهتری برای کابل ها طراحی کنند.

سیم و کابل

تاریخچه و نحوه ظهور سیم و کابل در ایران

ورود سیم و کابل به ایران

با شروع فعالیت اولین کارخانه برق ایران به نام امین‌الضرب، سیم و کابل نیز وارد ایران شد. پدر برق ایران که محمدحسین امین‌الضرب نام داشت، از همان ابتدا در تلاش واردات اولین نوع کابل های روکش دار شد و توانست اولین مدل های موجود در بازار به ایران نیز ارائه دهد. در سال های اول، بهره برداری از برق توسط قرقره های بزرگ بر روی سقف و یا دیوا ساختمان ها انجام می شد، اما کم کم با ایجاد موتورهای برقی برای کارخانه ها و تولیدی های مختلف، استفاده از کابل های پیشرفته تر آغاز شد و مدل های جدید آن حتی در ایران در حال طراحی بود.

از طرفی نیز با پیشرفت روز افزون شبکه های هوایی در شهرهای بزرگ و صنعتی مانند تهران و اصفهان شبکه های ضعیف زمینی و همچنین فشار متوسط نیز با کابل های وارداتی چاره پذیر شده بود و برق کم کم برای تمام بخش های ایران توزیع شد.

روش ساخت سیم و کابل

در اصل طراحی مدل های اولیه و یا مدل های محبوب در تمام کارخانه های دنیا یکی است و در بیشتر موارد، متریال های روکش قابل تغییر می باشد. در اصل دو نوع روش ساخت در کابلها وجود دارد و بقیه موارد بسته به نوع کاربرد کابل ها در بازار متفاوت است. این دو مورد شامل طراحی براساس استانداردهای بریتانیا و یا استانداردهای آمریکایی می باشد که هر کدام برای مصارف خاصی می تواند بسیار مناسب باشد. در مدل های محبوب از سیم و کابل در بیشتر موارد از انواع PVC به عنوان روکش استفاده می شود و بیشتر جنس مواد هادی آن نیز از مس است.

سیم و کابل

تاریخچه و نحوه ظهور سیم و کابل در ایران

سیم و کابل چیست؟

تعاریف بسیاری در این حوزه برای این نوع محصولات وجود دارد. سیم و یا کابل در اصل به یک یا چندهادی که به صورت درهم تنیده قرار داده شده اند و یک روکش نیز از آنها محافظت می کند، گفته میشود. سیم و کابل از ابزارهای اصلی برق رسانی هستند و از کابل ها بیشتر در ایجاد و انتقال جریان های فشار قوی استفاده میشود و اما از سیم ها به عنوان ابزارهایی برای انتقال جریان های ضعیف تر در لوازم الکترونیکی و حتی صنعتی نیز استفاده می شود.

البته مدل های دیگری از کابل ها، همانند فیبرهای نوری نیز وجود دارد که از طریق شکست نور، داده های خود را با سرعت بسیار زیادی عبور می دهند، اما کاربردهای مختلفی در زمینه انتقال اطلاعات و جریان برق بسیار ضعیفی دارند.

عموم محصولات تولید شده در این حوزه، بیشتر از روکش های PVC استفاده می کنند که به نام های پرتو دور یا پلاستیک نیز شناخته میشوند. در اصل پی وی سی ها عایق های غیرقابل اشتعال هستند و به دلیل انعطاف پذیری بسیار مناسب خود، می توانند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

امروزه شرکت های بسیاری در حال تولید سیم و کابل هستند، اما باید دقت داشته باشید که این محصول در هر بخشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در هنگام خرید آن به استانداردهای انواع کابل ها و همچنی نیازهای خود توجه کنید. نوع هادی و همچنین استانداردهای طراحی هادی، سبب میشود تا حتی در صورت بروز مشکل در انتقال برق نیز بتواند تا حدود زیادی سلامت سیستم برق و همچنین مانع از بروز مشکلات مالی و جانی در ساختمان ها شود.

سیم و کابل

تاریخچه و نحوه ظهور سیم و کابل در ایران

به منظور پیدا کردن یک محصول مناسب باید حتما از فروشگاه سیم و کابل معتبر محصولات خود را خریداری کنید. انواع مختلفی از سیم ها با کاربردهای گوناگون در بازار وجود دارد که برخی از آنها شامل سیم افشان، کابل افشان و… می باشد که در صورت انتخاب اشتباه، می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

محصولات مناسب و باکیفیت یکی از دلایل بسیار مهم امنیت در ساختمان های درحال ساخت و یا صنایع مختلف می باشد. سیم و کابل ابزارهای بسیار ویژه ای هستند و در کنار آن نیز دارای امکانات بسیار ویژه ای هستند و به دلیل اهمیت وظیفه آنها در انتقال جریان های برقی باید حتما از محصولات استاندارد در این حوزه استفاده شود.

شرکت سیمند کابل با داشتن سابقه طولانی در زمینه فروش سیم و کابل توانسته با ایجاد یک برنامه مناسب، بهترین محصولات موجود را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. فروشگاه سیمند کابل با داشتن تنوع محصولی بسیار زیاد و همچنین کیفیت بالای محصولات خود، می تواند نیازهای شما را در حوزه انتقال جریان برق به صورت کامل رفع کند.

 

منابع

https://phsinverter.com/history-of-wire-baskets/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wire

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *