فروش سیم و کابل

 

فروش سیم و کابل  ، آمارهای رسمی ارایه شده از سوی  سازمان آتش‌نشانی بیانگر این نکته است که حدود   ۵۰‌ درصد آتش‌سوزی  های رخ  داده  در  منازل به دلیل استفاده از تجهیزات نامناسب از جمله سیم و کابل غیر استاندارد  است و بدون شک تولید کنندگان غیر مجاز و به اصطلاح زیرزمینی با تولید این محصولات نقش اساسی در بروز این حوادث دارند .

اما از آنجا که تعداد واحدهای زیرزمینی تولید سیم و کابل در کشور به حدی زیاد است که نمی‌توان به راحتی آنها را ساماندهی کرد، تولید سیم و کابل تقلبی و به طبع آن فروش سیم و کابل غیر استاندارد منبع درآمد مناسبی را برای واحدهای تولیدی زیرپله‌ای و فروشندگان سیم و کابل متقلب ایجاد می‌کند.

فروش سیم و کابل
SIMANDCABLE

اگـــرچه فروشنـدگـان معتقدند کـه شنـاخت سیم و کابل‌های تقلبی و تفکیک آنها از سیم و کابل استاندارد کار بسیار دشواری است و اگر بدانند که این محصولات تقلبی است به هیچ وجه در فرآیند توزیع  این نوع از سیم و کابل ها مشارکت نمی‌کنند زیرا آن را عملی خلاف قانون می‌دانند، اما متاسفانه وجود مشتری برای سیم‌ و کابل تقلبی سبب می‌شود که این سیم‌ و کابل ها همچنان در بازار باقی مانده و توزیع گردد .

فروش سیم و کابل استاندارد بدون شک جزو اصول بنیادی و خدشه ناپذیر تولیدکنندگان معتبر  سیم و کابل می باشد لذا این گروه از تولید کنندگان برای فروش سیم و کابل استاندارد  روش های متنوعی را به مشتریان عرضه می نمایند که از جمله آنها به استقرار دفاتر رسمی فروش وابسته به شرکت تولید کننده ، اعطای نمایندگی رسمی به فروشندگان سیم و کابل ، استقرار سیستم های فروش اینترنتی ، ارایه گارانتی معتبر  و …  می توان اشاره نمود .

خرید سیم و کابل 

اگرچه بسیاری از فروشندگان و فعالان اقتصادی در زمینه فروش سیم و کابل استاندارد فعالیت می نمایند و وجود دفاتررسمی فروش سیم و کابل و یا خرید از  نمایندگی های تولید کنندگان سیم و کابل می تواند تا حدودی از نگرانی خرید سیم و کابل تقلبی و مشکلات ناشی از استفاده آن بکاهد ، اما مصرف کنندگان نیز بایستی دانش خود در خصوص ویزگی ها و روش شناخت سیم و کابل استاندارد را افزایش دهند  .

فروش سیم و کابل

بر این اساس سيمند كابل به منظور ايفای مسئوليت اجتماعي خود اقدام به عرضه مستقيم سيم و كابل در ساختمان مركزي خود واقع در قلب پايتخت نموده تا بدينوسيله محصول توليدي خود را بی واسطه  به دست مصرف كننده برساند .

 در خرید محصولات سیم و کابل به ویژه بهره برداری از این محصولات موارد قابل توجه بسیاری وجود دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استاندارد نبودن کابل کولری رایج در بازار فروش سیم و کابل
  • حدف شدن سیم بند تخت رایج ( سیم نایلون ) از الزامات استانداردهای ملی
  • مجاز نبودن وجود یک رشته در مرکز کابل کنترل انعطاف پذیر.
  • ضرورت وجود یک لایه روکش میانی در کابل های قدرت انعطاف پذیر با مقطع بیش از ۱۰ میلی متر مربع
  • و ….

 سیم و کابل به عنوان بخش مهمی از سیستمهای انتقال انرژی بر اساس ویژگی های مختلف از جمله نوع و جنس هادی ، استاندارد مرجع و به طبع آن ولتاژ بهره برداری ، نوع استفاده و …. تقسیم بندی می گردندکه در این مبحث به تعدادی از این ویژگی ها خواهیم پرداخت .

خرید و فروش سیم و کابل
SIMANDCABLE

هادی

همانگونه که می دانیم هادی بخشی از ساختار سیم و یا کابل است که وظیفه هدایت جریان برق را بر عهده دارد . جنس هادی های مورد استفاده در سیم و کابل می تواند از نوع مس ، آلومینیوم ، آلیاژ آلومینیوم و ….. باشد و به طبع آن سیم و کابل هایی با هادی مسی و … تقسیم بندی می گردند .

بایستی توجه داشت که بر اساس الزامات مندرج دراستاندارد ملی ایران شماره ۳۰۸۴ و نیز الزامات استاندارد بین المللی   IEC   ۶۰۲۲۸ جنس هادی افشان یا انعطاف پذیر گروه ۵ می بایستی فقط از فلز مس  بوده و استفاده از فلز آلومینیوم در هادی سیم و کابل فقط برای هادی های مفتولی و نیمه افشان از سطح مقطع ۱۰ میلی متر و به بالا مجاز شناخته شده است لذا استفاده از سیم و یا کابل افشان با هادی آلومینیومی غیر مجاز می باشد .

فروش سيم و كابل

هادی ها بر اساس الزامات استاندارد انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

  • هادی تک مفتولی ( کلاس یک )
  • هادی نیمه افشان یا تابیده منظم ( کلاس دو )
  • هادی انعطاف پذیر یا افشان ( کلاس پنج یا شش )

ویژگی ساختار هادی نیز در برخی مواقع مبنای تقسیم بندی سیم و کابل های مختلف قرار می گیرد . بر این اساس سیم و کابل در انواع سیم و کابل مفتولی یا سیم و کابل خشک ، سیم و کابل نیمه افشان و سیم و کابل افشان یا انعطاف پذیر دسته بندی می گردند.

سیم و کابل تک مفتولی یا سیم و کابل خشک

این نوع از محصولات دارای هادی های تک مفتولی می باشند که فقط یک مفتول دارد. این هادی دارای کمترین میزان انعطاف پذیری است ولی در مقایسه با هادی انعطاف پذیر ( هادی افشان ) قابلیت هدایت جریان برق آن بالاتر است.

 سیم های با هادی تک مفتولی برای استفاده در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده های برق مناسب است . به کارگیری این سیم ها در لوله ها و زیر گچ مجاز است . همچنین کابل های مفتولی یا کابل های خشک برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می توان آنها را در محیط های خشک ، مرطوب و نیز مکانهای بسته و باز و همچنین در آجرکاری و بتن به کار برد .

انواع سیم و کابل
SIMANDCABLE

سیم و کابل با هادی نیمه افشان یا تابیده منظم

این نوع از محصولات دارای هادی نیمه افشان، تابیده منظم، استرند شده می باشد . این نوع از هادی ها شامل تعدادی مفتول است که به طور منظم به هم تابیده می شوند. این هادی ها می توانند به صورت فشرده یا غیر فشرده باشند. در حالت غیر فشرده تعداد مفتول های هر هادی می تواند ۷، ۱۹، ۳۷، ۶۱ و …. باشد.

از نظر  انعطاف پذیری ،  این هادی بین دو نوع هادی تک مفتولی و هادی انعطاف  پذیر (هادی افشان) است . قابلیت جریان برق آن با توجه به مقاومت الکتریکی یکسان با هادی گروه یک مشابه است.  معمولاً در کابل های نصب ثابت، هادی های تا و خود سطح مقطع 10 میلی متر مربع به صورت تک مفتولی یا نیمه افشان و بالاتر از آن به صورت نیمه افشان تولید می شود.

سیم و کابل با هادی انعطاف پذیر یا افشان

این نوع از محصولات دارای هادی انعطاف پذیر ( هادی افشان ) است . تعداد مفتول های این نوع هادی از گروه دو بیشتر است ولی قطر رشته های آن از نوع یک و دو کمتر است  لذا انعطاف پذیری این نوع هادی بالاتر است. متاسفانه علی رغم مقاومت الکتریکی بالای تعیین شده برای این هادی، در ایران مصرف بسیار بالایی در ساختمان پیدا کرده است. هادی  این دسته را به دو گروه پنچ و شش تقسیم بندی می کنند که هادی گروه شش انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هادی گروه پنج دارد.

بایستی توجه داشت که هادی ها از سطح مقطع ۱۵ به بالا بر اساس شکل نیز تقسیم بندی می گردند . عموما هادی ها به سه شکل تولید می گردند :

  • هادی گرد : معمولاً هادی های تا سطح مقطع 35 میلی متر مربع را به صورت گرد تولید می کنند .
  • هادی سکتور : یک نوع هادی شکل دار و به صورت قطاعی از دایره است. هادی های دارای سطح مقطع 50 میلی متر مربع و به بالا، به صورت سکتور تولید می شود.
  • هادی فشرده شده : با عبور هادی از قالب یا به روش نورد کردن، قطر هادی تابیده را کاهش داده و هادی فشرده تولید می شود .

کابل های سکتور :

این نوع از کابل های چند رشته با هادی سکتور ( قطاعی ) گروهی از کابل ها می باشند که  برای تامین انرژی الکتریکی  در فضای باز ، زیر خاک ، درون آب ، داخل ساختمان ، کانال های کابل کشی ، نیروگاه ها ، مصارف صنعتی ، در مراکز توزیع و نیز شبکه های مصرف و در جایی که احتمال صدمات مکانیکی به کابل وجود ندارد به کار می رود .

سکتور یا قطاع بخشی از یک دایره کامل است که از یک سو به محیط دایره با طول کمان مشخص و از سویی دیگر همانند مثلث به مرکز دایره ختم می شود که در قسمت مرکزی زاویه ای را تشکیل می دهد که اندازه آن به تعداد و سطح مقطع هادیها بستگی دارد .

عایق

بخشی ازساختار سیم و کابل می باشد که مانع هدایت جریان برق است .

عایق ها در سیم و کابل به انواع  زیر به کار می روند  :

  • عایق نوارپیچ ( Lapped insulation ) : عایقی از جنس نوار که در لایه های هم مرکز بر روی هادی پیچیده می شود و در حین پیچیدن قسمتی از نواربر روی بخش زیرین خود قرار می گیرد تا همپوشانی مناسبی ایجاد گردد .
  • عایق کاغذی اشباع شده (Impregnated paper insulation ) : عایقی نوارپیچی که نوار آن از یک ماده عایقی اشباع شده است .
  • عایق اکسترود شده (Extruded insulation ) : عایقی از جنس مواد گرما نرم یا گرما سخت که عملیات عایق کاری آن به روش اکسترود انجام شده باشد.
  • عایق معدنی (mineral insulation ) : عایقی که از جنس پودرهای معدنی فشرده شده باشد  .

 

به هنگام خرید سیم و کابل بایستی توجه داشت که عایق به کاربرده شده در سیم و کابل مطابق با الزامات استانداردهای مربوطه می بایستی واجد ویژگی هایی باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • عایق سیم باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی کافی باشد .
  • عایق سیم باید کاملاً هادی سیم را در بر گرفته باشد .
  • عایق باید کاملا” به هادی سیم چسبیده باشد ولی به استثناء بندهای با انعطاف پذیری بالا بایستی جدا کردن عایق از هادی سیم بدون آسیب دیدن عایق هادی و یا پوشش قلع اندود ( در صورت وجود ) امکان پذیر باشد.
  • میانگین ضخامت عایق از مقدار استاندارد کمتر نباشد.
  • هر رشته عایق در سیم باید فقط یک رنگ داشته باشد ( بجز رشته سبز و زرد ).
  • فاصله بین هر دو نشانه گذاری متوالی بر روی عایق سیم نباید از ۲۷۵ میلیمتر بیشتر شود .
  • رنگهای سبز و زرد به تنهایی و رنگهای قرمز ، طوسی و سفید در کابل چند رشته مجاز نیست.
  • اگر رشته ها شماره گذاری شوند ، فاصله بین هر دو شماره نباید از ۵۰ میلیمتر بیشتر شود.
  • دو پهنی عایق بیش از ۱۵% حداکثر قطر تعیین شده نباشد و میانگین قطر نیز از آن بیشتر نشود .

روکش

بخشی ازساختار کابل می باشد که وظیفه محافظت اجزاء داخلی را در مقابل آسیب های فیزیکی بر عهده دارد .

به هنگام خرید کابل بایستی توجه داشت که روکش به کاربرده شده در محصول مطابق با الزامات استانداردهای مربوطه می بایستی واجد ویژگی هایی باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • روکش کابل باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی کافی باشد .
  • روکش کابل نباید به عایق رشته های سیم بچسبد .
  • میانگین ضخامت روکش کابل از مقدار استاندارد کمتر نباشد.
  • روکش در کابل های تک رشته بر روی عایق به کار می رود .
  • در کابل های چند رشته روکش بر روی مجموعه رشته ها و یا فیلر به کار می رود .
  • فاصله بین هر دو نشانه گذاری متوالی بر روی روکش کابل نباید از ۵۵۰ میلیمتر بیشتر شود .
  • دو پهنی روکش در کابل بیش از ۱۵% حداکثر قطر تعیین شده کا بل نباشد و میانگین قطر نیز از آن بیشتر نشود .

در نهایت به هنگام خرید سیم و کابل بایستی به این نکته توجه داشت که :

تولید سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری می باشد ، به این معنا که جهت تولید سیم و کابل برای هرنوع کاربردی می بایستی تمام یا بخشی از استاندارد ملی مربوطه به ترتیبی که در قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقرر شده است رعایت گردد .

تولید کنندگان سیم و کابل بر این اساس موظفند پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت نموده و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف کنندگان ارائه نمایند . معمولا” برای هر فرآورده واجد شرایط که دارای استاندارد مستقل ملی باشد یک پروانه صادر خواهد شد . در صنعت سیم و کابل نیز با توجه به نوع محصول و ولتاژ کاری آن استانداردهای مختلفی تدوین گردیده است . به عنوان مثال استاندارد ۳۵۶۹ قسمت اول جهت کابل های قدرت با ولتاژ اسمی ۱ کیلوولت می باشد .

بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد سیم و کابل های استاندارد می بایستی با الزامات استاندارد مرجع مربوطه انطباق داشته باشد . بدون شک تفاوت اصلی سیم و کابل استاندارد موجود در بازار که توسط تولید کنندگان معتبر عرضه می گردد با محصولات تقلبی در عدم انطباق ویژگی های سیم و کابل تقلبی با الزامات استاندارد می باشد .

 

 

سیم انعطاف پذیر

فروش سیم و کابل 

جهت خرید سیم افشان 1 در 0/5 و اطلاعات تخصصی می توانید به سایت فروشگاهی سیم و کابل سیمند کابل مراجعه نمائید .

فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 0/75 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 1 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 1/5 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 2/5 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 4 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 6 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل

سیم افشان 1 در 10 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 16 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 25 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 35 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 50 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 70 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 95 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل

سیم افشان 1 در 120 و اطلاعات تخصصی
فروش سیم و کابل 

سیم افشان 1 در 150 و اطلاعات تخصصی

خرید سیم و کابل

سیم افشان 1 در 185 و اطلاعات تخصصی

خرید سیم و کابل

سیم افشان 1 در 240 و اطلاعات تخصصی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *